On bir kişilik bir Yeniçeri gru¬bu, şehir dışında yolda giderken bir Rum ile karşılaşırlar. Her nasılsa aralarında bir münakaşa çı¬kar. Yeniçeriler Rum'u haksız yere bıçaklaya öldürürler.
O sırada oradan geçmekte olan iki Türk delikanlısı, hâdiseye başından itibaren şahit olurlar. Hattâ Yeniçerilerin Rum'u öldürmek is¬temeleri üzerine müdahalede bulunarak, hiçbir insana bu şekilde haksız muamele yapılamaya¬cağını söylerler. Fakat sözlerini dinletemez, Ye¬niçerilerin Rum'u öldürmesine engel olamazlar. Ancak şehre varır varmaz, durumu yetkili mer-cilere bildirmekten de geri kalmazlar.
Diğer yandan öldürülen Rum'un hanımı da, çocukları ile birlikte gözyaşları içinde mah¬kemeye başvurmuş, kocasının katillerinin yaka¬lanıp cezalandırılmasını, böylelikle adaletin yerini bulmasını istemiştir.
Yeniçeriler derhal yakalanırlar. Onlar bir Rum için kendilerine ceza verilmemesi gerekti¬ği kanaati içindedirler. Hattâ bu sebeple Rum delikanlısını kimin öldürdüğü sualine, "hep bir¬den öldürdük." Cevabım vermeyi kararlaştırır¬lar. Böylece on birini birden cezalandırmaya kimsenin kalkışamayacağını düşünürler.
Hâkimin huzuruna çıkınca kararlaştırdıkla¬rı şekilde Rum'u hep birlikte öldürdüklerini söylerler.
Kadı, Müftüye durumu sorar. Müftü de bir cinayet hâdisesinde katilin on bir değil, on bin bile olsa, yine de cezasını göreceğini, kısas yapı¬larak öldürüleceğini söyler.
Hâkim, Müftünün bu fetvasını görünce ne yapacağını şaşırır. On bir Yeniçerinin hepsinin birden hayatına son vermeye bir anda karar vere¬mez. Öldürülen Rum'un hanımından kısastan vazgeçmesini rica eder, buna karşılık olarak da kendisine çok büyük bir meblâğ tutarında diyet .ölüm tazminatı
teklif eder. Fakat Rum'un hanımı, çoluk çocuğuyla hayatta yalnız kalmış; kocasının ölümü onu yıkmış, perişan etmiştir. Bu sebeple, kendisine yapılan para tekliflerini kesin¬likle reddeder. Yalnızca adaletin yerini bulmasını, kısas istediğini belirtir.
Hâkim kadını para ile ikna edemeyince, is¬ter istemez Yeniçerilerin hepsini birden idam et¬tirir. Böylece İslâm da haksız yere adam öldür¬menin ne kadar ağır bir suç olduğu, bir kere da¬ha belgelenmiş olur.